راه‌هایی برای یافتن کلید کشف سوژه
On 06/11/2016 | 0 اظهار نظرها 

:استاد حسن طاهری در پنجمین جلسه یادداشت نویسی راه‌هایی برای یافتن کلید کشف سوژه بیان کرد که عبارتند از:
۱- خبرنگاران و نویسندگان رسانه‌ها، بايد حسگرهاي دقيقي داشته و افراد موقعیت سنج بسیار موفقي باشند.
۲- تجربه و خوش فکری نویسندگان دیگر را فراموش نکنید.
۳- همه حیات رسانه‌ها مردم هستند، ارزش‌های خبری را بر مبنای شناخت درست از مردم بیابید.
۴- سوژه‌های توسعه مدار و خریدار محور در تعارض هم هستند در نتیجه باید در رسانه خودتان اولویت‌ها را تشخیص دهید.
۵- سوژه‌ها وقتی کشف شد باید دغدغه و تمام فکر نویسنده شود.
۶- سیاست زدگی و روزمرگی دو ویروس کشنده سوژه یابی هستند به خصوص سفارش‌های سردبیران!
۷- روزنامه نگاران و نویسنده رسانه‌ای بدون سوژه در متن جامعه مثل فرد حاضر در جنگل است که جنگل را نمی‌بیند.
۸- سوژه‌ها کشف شدنی و به دست آمدنی هستند.
وی در ادامه به بیان نکاتی مهم برای گزینش یک موضوع و سوژه پرداخت که عبارتند از:
۱- پرهیز از سوژه‌های مفهومی و ذهنی و غیر ملموس.
۲- پرهیز از سوژه‌های کلی.
۳- پرهیز از موضوعات تکراری مگر اینکه در مواردی که از دیدگاه جدید و تازه‌ای بررسی شوند.
۴- «مفید»، «مهم» و «به روز بودن» سوژه‌ها.
۵- در دسترس بودن منابع.
۶- دارا بودن تخصص و دانش اجمالی برای سوژه انتخابی.
طاهری در ادامه این جلسه، تحقیق اولیه و پرورش سوژه را از مهم‌ترین عوامل جذاب‌تر شدن سوژه‌ها بیان کرد و افزود: راهای تحقیق برای یافتن سوژه؛ کتابخانه، مصاحبه، اینترنت، استفاده از آرشیو روزنامه و آرشیو شخصی هستند.
وي به مسائلی که انتخاب سوژه برای یادداشت را آسان‌تر می‌کند، اشاره و دو عامل اصلی عدم موفقیت در سوژه یابی را نشناختن منابع خبری و نداشتن شم خبری عنوان کرد.
وی با تأکید براستخراج سوژه‌ها از زیر لایه‌های رویداد و منابع گفت: گفت‌و‌گوی گسترده با اصحاب صاحب نظر و متخصص مرتبط با سوژه برای یافتن کلید واژه‌ها، تحقیق و شناخت بهترین منابع و مراکز موثق برای دریافت اطلاعات دقیق و معتبر، یافتن و دسته بندی اطلاعات حاشیه‌ای به ظاهر غیر مرتبط با سوژه ولی مرتبط با موضوع کلی در ذهن و یافتن اطلاعات تکمیلی و اولیه سوابق رویدادهای مشابه راه‌های جست‌و‌جوی مواد خام و اطلاعات برای یادداشت هستند.
طاهری در پایان گام‌های جست‌و‌جو را به ترتیب بیان کردند که عبارتند از:
۱- مطالعه کامل و فوری حول یک مسئله و یافتن کلید واژه.
۲- جست‌و‌جوی کلید واژه‌ها در منابع دست اول و معتبر.
۳- یافتن صفحه‌ها و پیوندهای موضوعی و کلید واژه‌ای جدید و ثبت اطلاعات آن.
۴- جست‌و‌جو و دریافت کامل اطلاعات و اخبارآماده و تحلیل‌ها و مصاحبه‌ها و حتی شایعات، شنیده‌ها و اخبار تأیید نشده در مورد اصل حادثه یا خبری که باید درباره آن یادداشت نوشت.
۵- جست‌و‌جو برای دریافت و یافتن موارد مشابه تاریخی و نمونه و مصداق‌های تکرار شده پیشین.
۶- جست‌و‌جو و دریافت اطلاعات و آمار و اخبار حاشیه‌ای و به ظاهر غیر مرتبط و سوابق رویدادهای مشابه و ارتباط دادن آن‌ها در متن.
۷- تنظیم و چینش و دسته بندی بر اساس اولویت وثوق و برتری عناوین با درج سر تی‌تر و ثبت نشانی منبع.
۸- فایل بندی و پوشه سازی منظم اطلاعات خام؛
۹- جداسازی و تفکیک پیش برنده‌ها، اطلاعات ویژه، نقطه طلایی‌ها و بخش‌های بسیار حساس و مهم از میان اطلاعات گردآوری شده به خصوص اطلاعات حاشیه‌ای مقالات یا گفت‌و‌گوهای می‌دانی وسیع.
۱۰- خلاصه کردن و حذف اضافات و جداسازی اطلاعات اصلی و تیتر گذاری.

جواب دادن